W tym roku szkolnym nasza szkoła bierze udział
w projekcie „Kariera bez barier”. Jest to pilotażowe wdrożenie programu przygotowującego uczniów szkół podstawowych do funkcjonowania na rynku pracy, w tym dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
<<<< kliknij w grafikę
Główne cele programu to:
- Wspieranie uczniów w rozwijaniu ich mocnych stron i zdobywaniu pierwszej pracy.
- Zwiększanie kompetencji nauczycieli w zakresie doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie współpracy z rodzicami i pracodawcami w przygotowaniu uczniów do wejścia na rynek pracy.
Projekt jest realizowany we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, który jest finansowany z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Nauczyciele w trakcie realizacji projektu, brali udział w kilku szkoleniach tematycznych:Nauczyciele po szkoleniach tematycznych, z pomocą mentora, przygotowali harmonogram działań wspierających uczniów w wyborach do przyszłych wyzwań zawodowych, w sposób kompleksowy, angażujący całą społeczność szkolną oraz otoczenie zewnętrzne.
Jednym z modułów jest zaplanowanie i realizacja dwóch projektów uczniowskich dla uczniów klas VII i VIII:
"Zawody przyszłości na naszym rynku lokalnym, z uwzględnieniem osób
z niepełnosprawnościami."
"Rzemiosło dawniej i dziś – zawody na rynku lokalnym, które zmieniły swój charakter."
Są to projekty, które w praktyczny sposób zapoznają uczniów ze specyfiką zawodów, obecnych na rynku lokalnym dopiero od kilku lat albo z zawodami sprzed wieków, które przeszły transformację, ze względu na zmianę potrzeb rynku. Zadaniem uczniów było poznanie, opisywanie i zaprezentowanie ścieżki edukacyjnej prowadzącej do pracy w wybranym zawodzie, z uwzględnieniem wymagań i przeciwskazań.
Wśród zawodów, które dzięki uprzejmości pracodawców, uczniowie poznali były:
kliknij w logo
płatnerz |
Pracownia pana R. Stefanowskiego ![]() |
kowal |
Kowalstwo "Socha" Bieńkowice![]() |
krawiec |
firma Jadwiga Collection![]() |
szewc |
Ekspresowa naprawa butów pan R. Palczewski![]() |
rolnik |
gospodarstwo rolne pan N. Waskin![]() |
Kolejne moduły programu zakładają realizację innowacji pedagogicznych
związanych z językami obcymi.
Ciekawą formą zajęć z doradztwa zawodowego byly wizyty u pracodawców. Uczniowie odwiedzili: gabinet stomatologiczny, piekarnię i firmę spedycyjną.
Zaplanowane są też konsultacje dla uczniów oraz spotkania z rodzicami.
Całość projektu opiera się na modelu kompetencji i umiejętności uczniów,
niezbędnych dla tranzycji uczniów na rynek pracy w 4 podstawowych obszarach.
Daniela Płoszczyca