Zadanie nr 1 - "Trzymaj formę" - "Czas na zmianę"

trzymaj form 1Czas na zmianę !
 
W szkole o Twój komfort psychiczny
i fizyczny dbali nauczyciele.
 
Teraz musisz o to zadbać sam.
 
 
 
 

Co powinieneś wiedzieć i zrobić?!
Wielogodzinne siedzenie w tej samej pozycji oraz długotrwały wysiłek umysłowy doprowadza do zmęczenia psychofizycznego, obniżenia sprawność umysłową, oraz zwiększa tendencję do powstawania i pogłębiania się wad postawy.
Przerwy podczas nauki sprawią, że nie odczujesz tak szybko zmęczenia, a tym samym znużenia pracą umysłową.

Kluczem do zdrowia jest umiejętność przyjmowania prawidłowej postawy
Eksperci biją na alarm!!!
Siedzący tryb życia niszczy zdrowie.

 
korektywa avatar <<< Kliknij: film poglądowy
 
Przynajmniej co pół godziny w nauce zrób sobie przerwę.
 
Celem ćwiczeń jest przede wszystkim:
• pobudzenie układu krążeniowo–oddechowego,
• osiągnięcie stanu odprężenia psychicznego i fizycznego,
• korygowanie postawy ciała poprzez rozciąganie mięśni przykurczonych w czasie siedzenia (mm. klatki piersiowej) i wzmacnianie rozciągniętych mięśni grzbietu,
• kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
• zmniejszenie obciążenia analizatora wzrokowego i słuchowego,
• kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku podczas pracy umysłowej,
Ważniejsza od ilości i czasu wykonywania ćwiczeń jest ich systematyczność.
•W grupie lepiej, o ile to możliwe do ćwiczeń zaproś domowników.
 
PRZYKŁADOWE ZESTAWY ĆWICZEŃ
 
ZESTAW 1
 
1. „Zegar” – stojąc lub siedząc naśladujcie tykanie zegara wykonując skłony głową w płaszczyźnie czołowej (tik–tak). Na sygnał np. mamy lub taty wykonujcie skłony tułowia w lewo i w prawo naśladując wybijanie godziny (bim–bom).
2. „ Kwiaty” - stójcie z ramionami w bok – płatki kwiatu rozchylają się; ramiona złączone nad głową – płatki składają się.
3. „Marionetka” – w postawie rozkrocznej naśladujcie ruchy marionetki wykonując opady tułowia w przód oraz skłony tułowia w przód i na boki.
4. „Froterowanie podłogi” - wysuńcie jedną nogę w przód na palce i podskokiem zmieńcie położenie nóg.
5. „Tort” - wciągnijcie powietrze nosem i wydychajcie długo ustami naśladując zdmuchiwanie świeczek na torcie.
 
ZESTAW 2
1. „Patrz w prawo i w lewo” - w staniu rozkrocznym naśladujcie chwilę przed przejściem przez drogę.
2. „Pajac wesoły” - wykonajcie klaśnięcie w dłonie nad głową i przenieście ramiona bokiem w dół wykonując klaśnięcie za pośladkami.
3. „Chwiejące się od wiatru drzewa” - w staniu z ramionami uniesionymi w górę wykonajcie swobodne skłony tułowia w bok.
4. „Skaczący pajac” - wykonajcie z postawy podskok do rozkroku z jednoczesnym wznosem ramion w górę i zeskok do postawy z opustem ramion w dół.
5. „Pingwin” - zabawa ze śpiewem (Ach jak przyjemnie i jak wesoło w pingwina bawić się – raz nóżka lewa raz nóżka prawa, do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy).
 
ZESTAW 3
1. „Odliczanie” - ruchem głowy odliczajcie wszystkich obecnych domu.
2. „Mycie okien” - stojąc naśladujcie ruchami prawej i lewej ręki mycie okien.
3. „Kręcenie korbą” - w staniu rozkrocznym wykonujcie ruchy ramion (dłonie w pobliżu siebie) i skłony tułowia jak przy kręceniu korbą.
4. „Wojsko maszeruje” - w miejscu wykonujcie na palcach marsz wojska ze swobodnym unoszeniem do przodu i do tyłu.
5. „Piórko” - naśladujcie dmuchanie na piórko tak aby jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu.
 
ZESTAW 4
1. „Wypychanie sufitu” - wyciągajcie głowę w górę , rozluźnijcie mięśnie szyi.
2. „Odlatujące ptaki” - naśladujcie ramionami ruchy ptaków w locie.
3. „Przeplatanka” - splatajcie dłonie z przodu i starajcie się przełożyć nogi przez splecione ręce.
4. „Rowerek” – usiądźcie na krzesełkach bokiem, trzymając się za krawędzie, unieście nogi i naśladujcie jazdę na rowerze.
5. „Wąż” - wykonujcie głęboki wdech nosem, a następnie wydech ustami naśladując syczenie węża.
 
ZESTAW 5
1. „Rysowanie cyfry głową” - ruchem głowy i szyi zakreślcie kształt cyfr np. 3, 6, 9.
2. „Muchy” - dowolnymi ruchami ramion starajcie się odgonić nadlatujące muchy.
3. „Łapanie motyli” - wykonujcie skręt tułowia w prawo i w lewo z klaśnięciem w dłonie na wysokości barków.
4. „Wylewanie wody z ucha” - wykonujcie podskoki jednonóż z głową pochyloną w bok na jednej i na drugiej nodze.
5. Wykonajcie głębokie wdechy nosem wraz ze wznosem ramion w górę, wydech ustami i opuszczenie ramion.
 
ZESTAW 6
1. Krążenia głową w lewo a potem w prawo. Pamiętajcie by nie zamykać oczu podczas wykonywania ćwiczenia.
2. „Rozwieszanie prania” - stojąc w lekkim rozkroku naśladujcie rozwieszanie prania na sznurku.
3. „Podaj cegłę” - w staniu rozkrocznym wykonajcie skręty tułowia w lewą a potem w prawą stronę z ruchem rąk jak przy podawaniu cegieł.
4. „Skaczące wróble” - w przysiadzie wykonajcie kilka niskich podskoków w przód i w tył.
5. Kilka swobodnych wdechów i wydechów.
 

Organizacja ćwiczeń śródlekcyjnych w szlkole realizuje założenia:
  •  Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego "TRZYMAJ FORMĘ"
  • Programu Ośrodka Rozwoju Edukacji "Ruch i zdrowe żywienie w szkole" (jednym z kryteriów sukcesu, w ramch tego programu, jest realizacja ćwiczeń w przerwach śródlekcyjnych).
Grażyna Kwiecień